Wat is nu echt een gezonde(re) levensstijl? En wat wordt er nu eigenlijk verstaan onder gezond? Een gezonde levensstijl is erg breed. In grote lijnen houdt het in dat je goed voor jezelf zorgt, zowel lichamelijk als geestelijk. Kortom: dat je gezond bent en blijft.

Onder gezondheid kunnen we vier algemene pijlers koppelen die alles grotendeels overkoepelen, namelijk: beweging, voeding, ademhaling en ontspanning.


Pijler 1: Beweging

Beweging spreekt voor zich, zou je denken, maar wat houdt bewegen nu écht in? En wat komt er allemaal bij kijken om écht gezond te zijn? Gemiddeld zou je, als volwassene, minstens zo’n 2,5 uur per week matig intensief tot intensief moeten bewegen. Voor kinderen geldt maar liefst één uur per dag beweging voor een goede gezondheid. Hiermee bouw je een goede basis op. Helaas is deze basis in de meeste gevallen niet voldoende. Als je een zittend beroep uitoefent en alleen ‘s avonds beweegt, heeft jouw lichaam, met name de wervelkolom, de hele werkdag in een niet-ergonomische houding gezeten. Dit kan een hoop rug-, nek- en schouderklachten tot gevolg hebben. Maar wat werkt dan wel voor een ideale gezondheid? Probeer allereerst eens tweemaal per dag te stretchen. Het stretchen helpt je lichaam zowel soepel als flexibel te houden. Ook helpt dit bij het voorkomen van meer klachten, blessures en stijfheid. Combineer dit met tweemaal per week krachtoefeningen, en eventueel conditieoefeningen. Hiermee maak en houd je je lichaam een stuk sterker.


Pijler 2: Voeding

Ook wat betreft voeding zijn er enorm veel stromingen, ideeën en theorieën. Laten we voeding vooral weer simpel maken door terug te gaan naar de basis. Voor een optimale gezondheid, qua voeding, wil je langzaam maar zeker een aantal structurele aanpassingen maken in jouw huidige voedingspatroon, afhankelijk van hoeveel aanpassingen jouw voedingspatroon daadwerkelijk nodig heeft. Als je jouw suiker- en zoutinname vermindert, minimaal 200 gram groentes per dag eet, ongeveer twee stuks fruit eet, dan ben je al een heel eind. Wil je het nog net iets beter maken? Verminder dan je inname van dierlijke producten, verhoog je eiwitinname en verminder je dagelijkse eethoeveelheden.


Pijler 3: Ontspanning

Ontspanning is misschien wel één van de belangrijkste pijlers om de dagelijkse spanning te vergeten en te verminderen. Uiteraard zijn er meerdere manieren en vormen van ontspanning, waarbij persoonlijke voorkeur uiteraard een grote rol speelt. Ga bijvoorbeeld een lekker stuk wandelen, puzzelen of juist een boek lezen. Breng tijd door met je kids of je partner. Waar krijg jij energie van? Zodra je het antwoord op deze vraag weet, weet je wat het beste helpt om weer op te kunnen laden. Tip: probeer prikkels, zoals die van de televisie of van je mobiele telefoon, hierbij zoveel mogelijk te vermijden. Het felle, flikkerende licht werkt meestal averechts als het aankomt op ontspanning; het zorgt juist voor een extra prikkel om alert te blijven.


Pijler 4: Ademhaling

Een juiste ademhaling speelt een cruciale rol bij de in- of ontspanning. Hier hebben we het uitgebreid over gehad in onze vorige blog, zie hier. Een diepe, onregelmatige ademhaling zorgt voor een hogere hartslag en mogelijk zelfs hyperventilatie. Probeer altijd rustig door je neus in en uit te blijven ademen; niet te diep en niet te snel. Gewoon rustig en gecontroleerd. Dit helpt enorm om je hartslag, stress en nog veel meer prikkels en signalen van jouw lichaam te controleren.

 

Wil jij graag weten hoe je nu écht naar een gezonde(re) en vitale(re) levensstijl toe kan werken? Stuur ons dan een berichtje en plan jouw kosteloze kennismakingsgesprek in. Zien we jou snel?