Ademen. Het is iets wat eigenlijk zo vanzelfsprekend is, dat je het volledig op de automatische piloot doet. Hoe kan iets, wat je lichaam automatisch doet, dan soms toch voor zo veel problemen zorgen?

De kracht van een juiste ademhaling is iets wat door velen onderschat wordt. Een juiste ademhaling kan je in korte tijd fitter en energieker laten voelen, terwijl een verkeerde ademhaling juist enorm destructief voor je kan zijn. Een juiste manier van ademen kan een enorm positief effect hebben op het verminderen van klachten als astma, hooikoorts, slaapapneu, snurken, en in de huidige tijd, het verminderen van restverschijnselen van COVID-19.

Maar wat doet zuurstof eigenlijk met je lichaam? En hoe adem je dan wél goed?

Ademhaling is één van de pijlers van waaruit wij werken. De juiste ademhaling kan een enorm verschil maken voor de manier waarop je je voelt en hoe je functioneert. Door de jaren heen zijn er diverse onderzoeken gedaan naar ademhaling, waardoor diverse mythes ontkracht zijn en er een steeds duidelijker beeld is van wat nu écht goed ademen is. Zo zul je ongetwijfeld wel eens gehoord hebben dat diep ademhalen goed voor je is, terwijl deze mythe eigenlijk al tijden ontkracht is. Zo kan te veel zuurstof juist weer klachten veroorzaken. Gek? Misschien, maar zeker wel iets om je bewust van te zijn.

Er zit namelijk voldoende zuurstof in je bloed en cellen. Het is dus helemaal niet nodig om snel en diep te ademen; het lichaam neemt echt niet meer zuurstof op dan dat het kan. Sterker nog, dit kan er juist voor zorgen dat je lichaam beschadigd kan raken.

Probeer het maar eens: ga gedurende 30 seconden diep inademen en direct explosief uitblazen. Diep in door de neus en actief uit door de mond. Voel nu eens na 30 seconden hoe je je voelt. De kans is groot dat jij je duizelig voelt, licht in je hoofd en misschien wat kortademig. Maar je ademde toch juist diep in door de neus in en uit door de mond? Probeer nu eens rustig te zitten en van 100 naar 0 te tellen, steeds met sprongetjes van 3 (100, 97, 94, 91 etc.) Hoe voel je je hierna? Een stuk beter waarschijnlijk. Misschien is het je ook opgevallen dat je gedurende het tellen veel rustiger en minder diep ademde.

Probeer het eens en merk op wat het met jou doet.

Succes!

 

Wil jij ook meer grip op jouw ademhaling en verbetering zien in je astma of slaapapneu? Meld je dan aan voor een kennismakingsgesprek en kijk of de Buteyko-ademhalingscursus bij jou past.

Dit en nog veel meer leer je binnen onze Buteyko-ademhalingscursus.