Lifestyle change

Waarom jouw dieet niet werkt!

Plus 4 tips om je doelen beter te behalen

Ken je dit gevoel? Je bent nét begonnen met je nieuwe dieet. “Mijn keto-dieet of vetarme voedingsplan moet dit keer werken!”, denk je. Je begint vol goede moed en in de eerste paar weken vliegen de kilo’s eraf. “Top!”, denk je, “dit is precies wat ik wilde!” terwijl je de volgende koolhydraatarme spinaziesmoothie opdrinkt. Twee maanden later blijkt het helaas niet geholpen te hebben. De eerste paar kilo’s, die er juist met zoveel snelheid vanaf vlogen, zitten er helaas alweer aan. De motivatie is verminderd en je bent al eventjes niet meer met sport bezig geweest. Herken je dit?

Ja? Geen paniek! Dit is een veelvoorkomend fenomeen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat gemiddeld zo’n 90% tot 95% van alle mensen die diëten, binnen twee maanden weer stoppen met hun dieet. Het is dus een veelvoorkomend iets waar vrijwel iedereen die probeert af te vallen of af is gevallen wel eens moeite mee heeft gehad.

Hoe komt het dan dat er toch een hoop mensen succes hebben met het veranderen van hun fysiek?

Simpel, dit komt door twee dingen.

  1. Besef dat er geen magic fix is: je zal er continu aan moeten blijven werken en het stopt niet wanneer je doel is bereikt.
  2. Stop met diëten en maak er een allesomvattende lifestyle change van.

Afvallen is niet iets wat snel bereikt wordt. Voor de meeste van ons is het iets waar we continu aan moeten blijven werken. Dit werk hoeft absoluut geen straf te zijn. Volg deze vier tips om jouw doelen een stuk gemakkelijker te verwezenlijken:

  • Doe aan een sport die jij leuk vindt. Bewegen is de basis, maar hoe leuker de beweging is die jij uitvoert, hoe langer jij het blijft doen en meestal ook hoe vaker. Houd jij van tennis maar haat je voetbal? Ga dan vooral niet voetballen, maar blijf lekker op de tennisbaan staan!
  • Eet slim, kies bewust. Voeding speelt natuurlijk een cruciale rol op het gebied van je doelen bereiken, dus zorg ervoor dat hetgeen wat je eet daarop aansluit. Kies bijvoorbeeld voor de 80-20 regel: 80% van jouw voeding sluit nauw aan op je doel, en de overige 20% is wat jij graag wilt eten en wat mogelijk iets minder gezond is (een lekker wijntje of dat extra stukje kaas).
  • Calories in Calories out. Weet wat je eet en kies voor de juiste opties. Caloriearm eten hoeft niet per se slecht te zijn. Sterker nog, tegenwoordig heb je voor bijna alles wel een caloriearme variant. Het verschil tussen magere en volle kwark is bijvoorbeeld al bijna 500 calorieën. Kies dus voor producten die rijk zijn aan voedingsstoffen, maar lager in calorieën.
  • Lees de labels! Het is bizar hoeveel dezelfde producten zulke verschillende voedingswaarden kunnen hebben in de supermarkt. Twee verschillende pakken volkoren wraps van de Albert Heijn kunnen al zo’n 20 calorieën schelen per 100 gram. Dit is ongeveer 70 calorieën per pak wraps! Het lezen van de producten die je koopt kan een enorme impact maken op je totale dagelijkse inname en de uiteindelijke resultaten.

Bonustip(s):

  • Maak je doel kleiner en tastbaarder. Wil je bijvoorbeeld 20 kilo afvallen? Dan is het goed om te beseffen dat dit niet in een paar weken is gedaan en nog beter om het doel dus in stukken te verdelen. Maak van die 20 kilo in zijn totaliteit bijvoorbeeld een maanddoel van 4 kilo, oftewel een weekdoel van 1 kilo. Dit maakt het zoveel makkelijker om stappen te zetten richting jouw totale doel.
  • Geniet en accepteer dat tegenvallen veelvoorkomend zijn. Het gaat erom hoe je de draad oppakt. Straf jezelf niet af als je een keer een aantal wijntjes te veel hebt gedronken en de volgende dag hiervan baalt. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, that’s life! Het gaat erom hoe je het hierna weer oppakt. Accepteer dat het nu net even iets langer gaat duren en pak gewoon de draad weer op.

Simpel? Ja! Gemakkelijk? Nee.

Maar met de juiste stappen, doelstelling en inzet kom je er wel!

Ben jij toe aan jouw lifestyle change? Meld je dan nu aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!